Gigtlidende i Frederikssund træner 2012 (reumatikerforeningen)


I går (mandag aften) deltog jeg som æresmedlem af Reumatikerforeningens julemiddag i Frederikssund. 

Tænk det er 22 år siden jeg startede Varmtvand trænings hold på henholdsvis Frederikssund og Hillerød Sygehus for mennesker der var stærkt læderet og plaget af deres reumatisk lidelser og ingen steder kunne få behandling og vedligeholde deres restværdier i rørlighed .

i 1990 erne holdt vi foredrag på Rigshospitalet og andre steder om vigtigheden og oplysninger om det at have en reumatisk sygdom. 

Jeg har trukket mig tilbage med min viden, men er blevet æresmedlem i Frederikssund "Reumatikerforeningen", hvor der i dag er over 40 personer der ugentlig i 32 uger på et år får 3/4 times træning.

Det er mig en stor glæde at følge og vide det nytter noget og så til den pris der er fast holdt til 770 kroner for 32 lektioner der indeholder special undervisning med en fysioterapeut som underviser. (Bevægelses lære med varmt vand som hjælpemiddel)

Prisen er så lav, fordi der gives efter oplysningens loven speciel tilskud for den form for undervisning. Men alle de store foreninger som AOF og HOF, FOF tager alt for meget (tjener) på for handicapundervisning, der netop skulle tilgodese de svage.

Men ingen kan gennemskue oplysnings loven som mening deltager. Og ingen har overskud til det med  administration og finde   undervisere at arbejde med. 

Men det er glæde  at se reumatikere på denne mandag aften. Jeg er helt berørt her tirsdag formiddag, når jeg sidder og tænker på alle de mennesker der er passeret mit liv i disse grupper og hvilken lidelser en reumatisk sygdom giver.

Men meget mere kunne gives af oplysning, som jeg føler jeg brænder inde med. 

Det er Kræftens bekæmpelse der går med opmærksomheden (fordi man ofte dør af denne sygdom) men - en reumatiker kan forvente at leve noget kortere end andre og har et smertefulgt liv. 

Reumatikergruppen er langt større end det den danske befolkning gør sig begreb om. Men det er en stille og usynlig patient gruppe. 

Utroligt hvor lidt oplysning almindelige dansker har om reumatisk lidelser. Hver 7 dansker kan forvente i løbet af deres liv at få personligt  kendskab til denne lidelse og må forholde sig til visse begrænsninger der følger med denne diagnose  der som undergruppe er forskellige benævnelser og indeholder mange forskellige symptomer i mange forskellige retninger.

Reumatologi er et af de største fagområder indenfor lægevidenskaben og der er ikke mange uddannede læger der er videre uddannet til speciallæger i reumatologi. 

Ofte er det andre faggrupper af læger patienterne møder, men som ikke har en dybere kendskab til netop dette fagområde.

Comments

Popular posts from this blog

Den aramæiske himmelbøn så smukt

Et nyt navn et glemt Børnehjem i Nivå

tanker om Demente og livs tanker