Vores planet Jorden? Er det nu også sandt?

 Vores planet Jorden


Der var engang vi menneskene var i under tal, dette set ud fra dyrenes verden i mængde og størrelse. Træerne fyldte meget. Der var ligeledes rigeligt med vand og begrebet Ørken, var et mere ukendt fænomen. Mennesket var i forhold til naturen, altså for over 5000 tusinde år siden, Ja! der fyldte mennesket kun 0,001 promille af al den jordiske biomasse. Noget vi i 2021 næsten ikke kan fatte.


Når jeg på denne lørdag, medens regnen siver ned ad ydersiden på mine vinduesglas her i Kokkedal og skriver lidt over min undren på livets og os menneskers tilbøjelighed til den  rummelig opfattelse. Så må jeg erkende, at begrebet tid og afstand, næsten ikke er til at håndtere. Bare dette at stille mit spørgsmål ind på en så konkret betragtning, virker helt uoverskuelig på min indre regnestok.


Skal der så regnes på det?


I yderste konsekvens må svaret være Nej.


Måske er vi også de sidst ankommet væsner på denne jord. I Bibelen fortælles der også om, at først skabte Herren dyrene og til sidst mennesket.


De sidste skal blive de første og er også en af grundteksterne i den hellige bogsamling.

Måske set i et andet kontekst, men alligevel vil jeg tillade mig, at bruge denne tekst, som passer så godt med den udvikling, som ses i de sidste 5 million år. Menneskeheden er på en eller anden måde ved at afvikle sig selv, med en meget stort tiltag af hastighed.

Naturens animalske levende arter fra dyreriget  er allerede i gang med denne proces. Hvorfor skulle vi så ikke følge denne verdens livsbetingelser og formåen?

Nej vel? Vi er trods alt fornuft en sammensætning af dyr/menneske og har derved denne indre kamp om forståelse og refleksioner til rådighed samtidig med at overlevelse,s trang og magt styre os enøjet ud af en fornuftig kurs.

Tab eller vind med samme sind. Men i dette tilfælde bliver der ikke tale om nogen form for omspil.

Selv om Bibelen taler om tilgivelse gælder det nok ikke her i dette tilfælde, hvor det er et skaberværk, der forsøges at tilintetgøres. Måske vil planeten Jorden overleve. Og Bruge en fornyet talrække til give plads til fornyet liv på planeten.

Jeg var lige ved ar skrive Vores Planet.

Men hvis vi ikke er mere som en bestanddel på denne jord er dette udtryk fuldstændigt  ligegyldig.

Nej jeg er ikke pessimist som sådan i udgangspunkt i min livs betragtning og tilstedeværelse.


Årsag og virkning har sin gældende lov.

En styring som er svær at fatte.

For ateisterne gælder en anden til gående vinkel at opfatte denne helheden. De har sat sig selv som den øverste  lov formlen. Der er egentlig ingen mening med livet. Derfor bør det måske leves intenst ud fra mottoet. I morgen er det for sent. På nogle områder har de ret. Nuet tæller stærkt og nuet er tidsløst. Her træffes beslutningen - her findes oprigtighed. Der er vi ikke bundet af dogmerne og andre fastlåste mekanismer. Men alt for ofte lader vi se tiden an og den indre kerne af vores oprigtighed kan ikke råbes op til handling. 


Regnens fugtige vanddråber, der løber ned af glasset har nu nået bunden af vindues ramme.

Min øjne er trætte. Det kniber for mig, med at se. Mine øjne er også gamle og syge.

Jeg har ikke som sådan ikke et skrive stop, men er bare træt.


pHK 

Comments

Popular posts from this blog

Et nyt navn et glemt Børnehjem i Nivå

Den aramæiske himmelbøn så smukt

tanker om Demente og livs tanker