Sct. Jørgens Jazzklub i Næstved 2023

 Jeg besøgte den lokale jazz klub i går aftes Næstved by.

Med Up Town Jazz band med Christian Eugen-Olsen

 Ny tilflyttet til en provinsby i det sydlige Sjælland. Om end ikke en hel lille by. Så bære denne by pænt sit navn Næstved.

Ved en Jazz koncert i går aftes, faldt mit oplevelses barometer desværre en helt del ned af den skælvende oplevelses skala.

Byens spillested var nemlig henlagt til et totalt øde ydreområde af byen.  Et skoleområdet og et kulturcenter, der havde anvist et musiklokale fremførelsen af orkestret Up Town, der var ankommet helt fra landets hovedstad for at spillede for de let trætte tilhører, der i gennemsnit var henført til en alder af plus 60+++ uden for megen ivrighed eller tilråb. Jeg fornemmede det var et  publikum som her stilfærdigt gav sig tilkende uden ytringer eller mishag. 

Måske er det mig der efterhånden er blevet tonedøv på grund af den højere alder eller mit elementære krav til en musik fremføring med sangere. Musik opsætningen var total umuligt og burde kunne gøres bedre. Sangerinden havde heldigvis sin egen mikrofon med og havde et stemmeleje, der kunne fylde de klange der skulle til for  at vække min indre ungdoms musik til live. Dejlige genklange med de kendte, ja! alt for kendte musiknumre, som der i disse år let bliver tabt af den kommende musiske generation. Det kunne dog ønskes der havde været et nyt nummer i rækken, men jeg forlod musik lokalet sammen med min ledsager efter første sæt. Tålmodigheden var brugt op og indgangs prisen for høj set i forhold til andre musiske tilbud af lign. art.

Aftenen for mit vedkommende blev til et Ned Town og der går en del tid før jeg gentager, at opsøge den lokale jazz klub. Jazz koncerter skal holde på mere hyggelige og nærværende steder og ikke i et gudsforladt kælderlokale, hvor man først skal passere et totalt mørkelagt indgangsparti.
 
Godt nok blafrede der enkelte levende lys ved serverings bordene, men de gjorde det ikke.

Jeg tænker på, hvor længe de gamle jazz musikere  musikere orker at stille op i disse omgivelser. Musikerne gjorde deres bedste, men virkede alt for trætte til at løfte sig op på scenen.

"På Med Pilen" Palle med dette overbeviser jeg mig selv om, efter jeg kom hjem fra koncerten, men det er sku svært, når fruen for en gang skyld var lokket med i byen for at opleve  Old Boys spille op.


14.4.2023 pHK

Comments

Popular posts from this blog

Et nyt navn et glemt Børnehjem i Nivå

Den aramæiske himmelbøn så smukt

tanker om Demente og livs tanker