"28 dage i Klyveren" 1994 fra en skibs dagbog

 

 

 

 

 

 

 

 

28 Dage i Klyveren

 

En fortælling om en sejlads med sejlskibet ”Josephine” af Frederiksværk år 1994 i juli måned.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Besætningen består af:

 

Gast:        

Josephine   Brandt-Petersen 27 år

Skipper:     Bo Brandt-Petersen 36 år

Passager:   Alexander B Skytte Jensen 3 år

Gast:         Palle Høgild 57 år

 

Fortæller:  Palle Høgild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er i tidsnød hele tiden. Altså hvad skrivning angår.
 
Da det er meget svært at holde bogen i ro under heftig sejlads. I det hele taget når der er sejlads på åbent vand er alt i bevægelse. Men ind mellem kommer der alligevel tid og ro til at fordybe sig i skrivningen om mine oplevelser og tanker. Så jeg beder læseren af disse linjer om overbærenhed for eventuelle fantasier eller andre livstanker, der kan forekomme i nogle sammenhæng.
 
Palle Høgild 1994
 
Jeg kunne måske godt her beskrive lidt bevingede ord om hvorfor og hvorledes jeg er kommet i denne situation eller tilstand, at befinde mig i nogle andre menneskers båd, når jeg selv er ejer af en sejlbåd.
 
Lad mig begynde med den direkte afskrift fra den originale logbog 1994 som jeg netop i år faldt over. Jeg sad og gennemlæste den efter 26 års fravær. Måske kunne komme frem til en anskuelse og genoplevelse over mit forehavende på daværende tidspunkt.
 
Til sidst i dette lille skrift bliver der måske lejlighed til en lille epilog. En form for opsamling uden dybere erkendelser men mere åbne betragtninger om mit livs vandring på denne jord som indeholder rigtig mange afsnit. Det er i bund og grund svært at forklarer i skrift fakta når man ikke helt har styr på indholdet.
 
pHK 2020
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hvad får mig til dette?
Til hvad?
Kan enhver så spørge sig ind til dette?
Ja! Jeg ved det næppe selv.
Men indre kræfter skubber noget i gang og dette noget, får mennesker til at flytte sig, på godt og ondt. Jeg kan dæmpe tonen lidt og nøjes med at sige mindre godt.
 
Dette kan medføre forskellige oplevelser og udfordringer der gerne skulle munde ud i en tankemæssig afklaring, om Gud det vil.
Det er det der får mig til det.
Men egentlig kom jeg ikke ind til det åbne spørgsmål om hvorfor?
Måske senere i forløbet når jeg frem til en nærmere afklaring, medens denne ”Skibsdagbog” bliver nedskrevet under rejsen på de 28 dage, der er afsat til på dette gode skib Josefine. Nu får vi at mærke og se, om det lykkedes for mig lidt hen over tid og vand.
 
En stille eftermiddag hvor jeg gennemgår personlige opgør og der finder jeg ud af, at min ferie meget vel må holdes alene eller sammen med mennesker der ikke skal indvies for meget i mit mål med rejsen sammen med dem.
 
Ret tilfældigt griber jeg den ”Blå Avis” en annonceavis som jeg i en anden forbindelse har brugt til at lede efter en bolig, lejlighed – eller hvad der kunne finde på som mulighed for bosted i nær fremtid.
 
Jeg kikkede også under ferie og her læste jeg under tilbud, kontakter Mit øje standsede ved en annonce, hvor der efterlystes en gast til en plads på et skib der skulle sejle til den svenske skærgård i juli måned. Jeg sætter mig i forbindelse med vedkommende der har indsat annoncen der hedder Bo.
Det hele kommer helt af sig selv.
Jeg bliver inviteret hjem til skipperen i Lille Kregme ved Frederiksværk, hvor vi hilser på hinanden.
Forinden har jeg været nede i Frederiksværk lystbådehavn for at besigtige skibet der er en gammel ombygget fiskekutter fra Holbæk bygget i 1943.
Skipper Bo Brandt Petersen har i årene 1989 til 1993 ændret en hel del på båden. Den har fået to nye mastere og 4 køjer med videre.
Skibet er 29 fod langt og cirka 3,3 meter i bredden. Med en dybdegang 2 meter.
Alt er bygget i solidt tømmer uden besparelser i konstruktionen nogen steder.
 
Da jeg har besluttet mig for at deltage i denne sejlads og dagsprisen ligeledes er sat på plads i fællesskabet, får jeg pakket mit grej og ugen efter er vi på vej mod sommerens kurs.
Selvfølgelig er det underligt, at jeg netop i år ikke skal sejle med mit eget sejlskib ”Kraka”.
Men ting og hændelser kan ikke altid forklares i lige linje med optimal forståelse. Således er livet nu engang ikke sammensat. Livet er altid til overraskelser og ud fordringerne.
 
Mit egen båd ”Kraka” står denne hele sommer på land og er sat til salg. Men dette emne vil jeg ikke komme ind på her.
Den sidste aften inden afgang sover jeg på skibet i Frederiksværk havn. Det gør jeg fordi, vi har fyldt skibet med proviant. Med mange andre værdier, som ikke skulle friste ubudne gæster til at bestige skibet inden vi selv skulle have glæde af de ombordværende værdier. Altså jeg var nattens vagtmand inden afgang.
Jeg bliver inviteret over på Erik Jensens båd ”Fru Jensen” af Frederiksværk på aftensmad og kammeratlig hygge.
Marianne, min kone, som jeg har forladt et par måneder forud for denne sejlads, ankommer lidt senere med noget rugbrød jeg selv havde bagt dagen forvejen, samt en trøje. Stemningen er nu let trykket da Marianne ikke skal holde ferie med mig efter 24-25 år.
Men jeg må ud på det lidt større vand. Jeg må ud i andre rammer –
Ja! Hvad er det der skal ske?
 
Næste dag skinner solen og det er vidunderligt vejr efter 45 dage med kulde og skiftende regn hen over det danske landskab.
Nu tror jeg sommeren kommer til en hel rigtig sejler ferie i Skærgården af Sveriges Vestkyst.
 
Søndag, den 3. juli 1994.
 
Vi slipper tovene klokken 11.00 formiddag. Der står en østlig let brise ind over landskabet og rammer vores sejl perfekt.
Båden glider lydløst for sejl ud af den gamle inderhavn.
Erik Jensen føler os med sin sejlbåd ”Fru Jensen” os et godt stykke på vej ud imod Kulhus renden. Men vinden løjer af og vi må sætte os for motor, der bringer skib og hele besætningen til den jyske østlige kyst ”Øerne” et lille havneområde i nærheden af og lidt syd for byen Grenå.
Det er nu en gang mere kedeligt at gå for motor den lange vej til Jylland for motor men vi kommer hurtigere frem. 7 knob i timen.
Næste dag er det stadig med lovende sol og nu er der frisk vin der skal bære   over vandoverfladen til næste havn.
 
Jeg har talt i telefon med Bjørg der er født i Norge og netop befinder sig der samme dag. Der er langt imellem Norge og Danmark set med et par sejler øjne. Marianne fik også en telefonopringning og hilsen denne mandag morgen. Vi befinder os nu ved Øerne den 4. juli med klar til afgang, hvor det er vores hensigt og mål at sejle til Øster Hurup havn.
Øster Hurup er en lille havneby på Jyllands østkyst nord for Grenå.
Efter at have fortøjet båden uden på en anden ombygget fiskekutter, kommer vi i snak med denne nye nabo og hans kammerat, som byder på en masse øl.
Josephine går tidligt i seng, fordi hun har været søsyg på overfarten og Alexander sover ved alle sejladser, men sover også om natten. Utroligt at han kan sove så meget.
Jeg tror han keder sig rum sø.
 
Mandag 5. juli
 
I dag er målet ASAA, men undervejs trækker det op til tordenvejr. Sejlene står fint.
ASSA er en totalt isoleret havn og meget kedelig.
Jeg får mig et iskoldt bad og opsøger havne grillen for at få noget varmt kaffe. Resten af besætningen er endnu ikke stået op denne tidlige morgen klokken 6.30.
Grillmutter tilbyder mig en ekstra kop kaffe oven i prisen og jeg har brug for at være mig selv denne morgenstund på den let kølige morgenstund på en ensomt beliggende havnefront i det østjyske landskab.
Finde sine egne tanker. Vi lever tæt på hinanden på denne båd.
Bo og Josephine er nu nogle søde unge mennesker.
Jeg gad vide hvad der får dem til at rejse rundt med en gammel gråhåret fyr på 57 når de er væsentlige yngre af år end mig.
Alexandre har været lidt tilbageholdende overfor mig i starten af sejlturen.
Men efterhånden løber han efter mig hele tiden, men der er et eller andet han er bange for.
Josephine udfolder sig mere og mere med madkunster. Jeg vil men at hun nyder det med at lave mad. Hun siger Bo er kræsen.
 
Onsdag, den 6. juli
 
Kan det være flottere?
Solen brænder vores hud i laser.
Bo kan mærke det på sin ryg. M
Jeg har ikke fortalt Bo eller Josephine om min sygdom.
Jeg har ind imellem visse træthedsstunder, som generer en hel del.
Josephine driller mig let med ved at sige: ”Nu skal Palle have sove bare 10 minutter igen.”
Læsø får jeg ikke at se, men havnen.
Den er totalt overfyldt med turister og sejlbåde. Et grimt plastik land i en snæver havn.
Fy-føj- det er ikke lige mig.
 
Torsdag, den 7. juli
 
Denne dags kurs kræver lidt mere.
Hårdt vejr med kur mod Sveriges kyst.
Den gamle ombyggede pæreskude fra Holbæk skal have noget vind for at kunne sejle. Det får den netop i dag. Flot, rigtig flot og smukt skære båden ”Josephine” sig igennem bølgerne på denne kurs.
Vi lander eller anduver som det hedder i sø fagets sproget, på en lille bro, der ligger ret ud for en lille ø. Ja! Meget lille ø, med nogle huse på der udgør det for en lille by.
Maven e i orden. Altså min mave som jeg ellers til tider skal være ekstra opmærksom på. Alt fungerer som det skal. Jeg efterlader mit personlige visitkort bag en busk ved aftenstid. Medens jeg ser ud på naturen med en vis tilfredshed på livet.
 
Fredag, den 8. juli
 
Gøteborg er en større by end jeg havde forventet.
Ved indsejlingen til denne by, følges vi ad med otte marine fartøjer fra Frankrig som skal på besøg.
De hilser alle på os.
Der er også et gammelt dampskibs stævne i byen.
Derovre på styrbords siden ser jeg et dansk veteranskib ved navn ”Skælskør” der er med i opløbet på vej ind til centrum af byen. Alle giver os et trut med en gevaldig styrke.
Vi anduver lidt efter inde i centrum af byen lige overfor det nye operahus.
OM aftenen går jeg en ensom tur i byens gader. Her føler jeg mig rigtig ensom, forladt og alt det der som pludselig kan opstå i visse situationer af ens liv. De tre andre er taget på Lisbjerg forlystelsespark. Selv slår jeg mig ned på en cafe og ser på byens aktive liv en varm sommeraften i Gøteborg.
 
 
 
 
Lørdag, den 9. juli
 
Efter et meget dyrt havnebesøg i Gøteborg, beslutter vi os for at sejle til en lidt nordligere skærgårds ø hvor vi vil overnatte.
I dag må vi holde ”Tungen lige i munden,” som er et gammelt dansk udtryk for at være lidt mere koncentreret og opmærksom vedrørende vores sejlads i det tætte farvand, med de mange skær og afmærkninger, der ligger forude på vores kurs.
Vi skal lære at aflæse søkortene direkte og hurtig.
Altså en person på skibet styrer og en anden person aflæser og navigere med søkort hele tiden.
En tredje person passer sejlene, så de står rigtig i forhold til vinden og hele tiden holder øje med den tætte trafik, der er på dette sted ved skærgården tætte trafikåre. Et begreb men næsten ikke tror er muligt findes på vandstrækningerne. Det ser man først, nå man som sejler er på det givende sted.
Hen under eftermiddagen anduver vi ved et lille skærgårdsstræk med en lidt fladere strand på den ene side af klippeøen.
På denne skærgårds ø kommer Bo og Josephine op og diskutere opdragelse om Alexander. Jeg sidder på en klippe lidt længere henne og passer en grill op til aftenens saftige bøffer der forinden er købt i storbyen Gøteborg dage forinden.
Jeg har travlt med at få grillen varm så jeg kan smide kødet på den varme flade.
Imedens skændes Bo og Josephine forsat og jeg fortæller Alexander med høj stemme et eller andet eventyr jeg må digte ud af den blå luft. Der er ingen grund til at han bliver opmærksom på den trykkede stemning over på båden.
Men historien ender lykkeligt og Bo samt Josephine dukker op fra kahyttens kant. Nu er der idyl igen.
Der kommer senere to svenske gæster til og ombord på vores sejlbåd til en omgang øl og samtale om både i almindelighed. Josephine sætter sig afventende udenfor. Hun syntes at mænd taler alt for meget om båd.
Næste morgen ved morgen badning samler hun muslinger som senere skal bruges til aftensmad.
 
Søndag, den 10. juli
 
Der er virkelig tæt trafik på dagen træk her i skærgården.
Med udspilede sejl på en lænser, altså vinden lige bag fra, følges vi ad og sammen med alle de andre hundrede vis af skibe og lander i Kyrkesund. Det første sted med en rigtig ”Bryggen”. Husene er alle malet i svensk rødt farvetiltag. Husene står næsten ude i vandet på stolper. Jeg ser ned i vandet hvor vandrotterne hygger sig gevaldigt med de ting der flyder rundt på overfalden af de våde elementer. Jo der er liv under husene der står på stolper, bemærker jeg.
Vandrotterne er store som små hunde der bare svømmer rundt her helt uforstyrret i deres egen verden under disse romantiske røde huse.
Det er egentlig en billig havn, hvad betaling for havnepenge angår – men der er ingen bad, vand.
Jeg går stadige ensomme turer for t finde en eller anden glemt melodi dybere inde i mig selv.
Guds Nåde, om dette lykkedes.
 
Mandag, den 11. juli
 
Flot dag og flot by ”Gullholmen” som er en gammel skipper by. Sikkert fattig i gamle dage. I dag ombygget til ferieboliger.
Jeg bliver ved med at gå rundt i alle de små gader en eneste bil på Øen. Den er fredet og et naturreservat. Der står skibe i alle vinduerne og hænger små svenske flag udenfor dørene på hvert eneste hus.
Buskene og blomsterne dufter af svensk sommer.
Jeg plukker lidt blomster fra et nærliggende jordstykke.
En sommerfugl flakser glad rundt fra fristelse til fristelse efter lidt sødt.
Jeg plukker flere blomster og kan simpelthen ikke lade være.
Bare jeg havde nogen at opleve det med på de ensomme havneture.
Gud hvor jeg længtes efter at have nogle at dele tankerne med.
Men hele natten, for jeg kommer først i seng klokke 01.00 - ja hele natten er der lyst. Folk sidder på deres små terrasser og nyder aftenfreden.
Jeg har på Gullholmen stået på det højeste sted ude i landskabet og set skyggerne af skibe, der i natten med deres lanterner der langsomt glider forbi, for lidt efter at blive forstyrret af et brusende uhyre af en motorbåd, der vælter sig frem i nattens stilhed. Alt kan blive vækket for et kort øjeblik. Derefter atter sænker stilheden sig til næste motorbåds indslag i nattens symfoni.
Jeg fortalte dig at om dagen hvor det et mareridt med disse skvulpende motorbåde der hele tiden krydser sig frem og ind mellem de andre både.
Om bord på vores båd er der også noget jeg ikke fatter. Det er den gammeldags opdragelse der udøves over for Alexandra. Han er 3 år gammel og når der er noget han ikke forstår bruges trussel som middel. At slå ham, men denne trussel udøves også.
Det har jeg meget svært ve som igennem hel mit liv hvor jeg har arbejdet med børn.
Jeg har besluttet mig for ikke at blande mig, men Josephine har tidligere haft en diskussion om dette med Bo.
I går spiste vi muslinger som Josephine samlede op fra havets bund da hun dykkede ned efter dem. Hun holder meget af fisk og grøntsager på sydlandsk vis. Det var kun hende og jeg der spiste af muslingerne med stort velbehag. Dette måtte vi gentage en anden dag er vi enige om.
Men rødvin på bordet hverdag forsøder også livet ombord på skibet ”Josephine” af Frederiksværk.
Øl bliver der næsten ikke drukket. Jeg savner min kaffe af og til.
Der serveres te om bord.
 
Tirsdag, den 12. juli
 
Der er strøm problemer om bord på båden.
Selv om vi har 2 x 110 W batterier er de helt flade. Det er nok vores køleskab der sluger alt strømmen fra batterierne og i går sejlede vi for fulde sejl på læns hele dagen, dette giver ingen strøm til batterierne. Men ro i sjælen og oplevelser for øjet. Det indre jeg har jeg ikke fanget endnu.
Bo ligger her til morgen og roder med strøm anlægget.
Josephine er ude og handle. Hun vil have grønsager. Masser af grøntsager og Alexander sidder på toilet og venter på livets befrielse.
Efter en god og lang sejlads igen med skiftevis læns og agten for tværs samt lidt kanal gennemsejling er vi kommet frem til en total natur klippeø. Uden træer, uden huse, uden kvinde.
Efter stort besvær får Bo lagt båden til øen. Anret sat ud og jeg gr på jagt efter muslinger men forgæves. Øen er ikke ren nok. Josephine udfolder sig med madlavning. Hvor er vi tre mænd utrolig heldige.
Om aftenen går Bo og Josephine tur. Alexander sover og jeg giver mig til at afprøve bageovnen, som efter en times tid har hjulpet mig med at bage to brød til næste dags morgenmad.
 
Onsdag, den 13. juli
 
Jeg tror efterhånden det er løgn, men her til morgen er det hele endnu bedre end i går. Frisk brød på bordet.
Hvilken herlig morgen.
Vi lever tæt med hinanden på skibet her, men det går fint.
Besætningen kender hinandens luner og private zoner. Så selvom pladsen er meget trang, går det hele godt. Et er givet vi kunne ikke være en person mere.
Vi kigger på vores søkort og talte om, at vi måske nok kunne nå den norske grænse inden vi skal hjemover imod Danmark igen.
Sejladsen har været meget flot i dag. Ankommet til en lille havneby der hedder ”Havstensund” der ligger ved Gribbestad. Der er cirka 100 kilometer til den Norske grænse.
Naturen er blevet mere nøgen og rå i sin udtryksform. Om end vi ikke er oppe ved trægrænsen så er bevoksningen ikke længere i den samme højde som vi vanlig ser.
Jeg har netop talt med en svensk kvindelig kunstner ”Sølvsmed” uddannet i København hos George Jensen,
Det viste sig at vi havde samme fælles bekendte fra 1960erne, som nu er døde. Hun var i lære hos Junior som jeg købte alt mit dobbelt riflet sølvtøj hos. Hun havde ligeledes været gift med en dansker og netop for fjorten dage siden været til Roskilde Festival. Havde boet på et lille hotel i Jyllinge.
Nu bor hun hos sin gamle mor på syvogfirs år og har eget værksted. Et meget kendt værksted i området.
Siden 1962 har hun arbejdet med et specielt smykke. Et smykke jeg synes er ganske interessant.
Hvor er verden lille, Vi kom jo bare forbi i en båd og så….
Hvis mennesker skal mødes –
Så møder de også –
Som et samspil med skæbnens leg og sandsynlige mulighed.
Her på denne aften ved havnens mole komme langsomt et stort sejlskib langsomt glidende ind og bliver forankret tæt på vores egen båd.
Det er det store norske sejlskib ved navn ”Svanen” fra Kristiansand af Norge. Hun er bygget i Svendborg 1916 til Norge og sejlet der. Siden har svenskerne ejet skibet, men Svanen kom tilbage til Norge omkring 1930erne.
Fire store master samt langskib af træ. Nu med indlagt motor og original rig.
Sluttede dagen af med en stille aftentur så skønt og stille.
 
Torsdag, den 14. juli
 
Det var en heftig nat.
Havnefestens larm holdt alle lystsejlerne vågne. Samtidig trykkede varmen hovederne ømme. Selv uden indtagelse af spiritus. Alle var efterhånden dehydreret af mangel på væske og årsagen var den kraftige natlige varme.
Jeg har fået for vane at gå natlige turer hvor jeg ofte plukker en duftende blomst fra en nærliggende mark eller grøftekant.
Ensom kan disse ture være og samtidig frigivende for mit inderste jeg. Når jeg så går der i natten med en blomst i hånden, lugter jeg til denne umiddelbare nærværelse fra naturens hånd. En blomst der forstøver livet og forstærker livets salte.
De sidste nætter har været som i troperne 22 til 23 C ja hver nat. Om dagen sneg temperaturen sig op på 28 C. Og en smuk vekselvirkning mellem vand og land. Sammenværd og ensom går hånd i hånd. Noget er ved at flytte sig i mit inderste jeg ikke rigtig kan blive klog på.
Ofte ligger jeg næsten helt nøgen i forstavnen af vores skib hvor Klyveren er udspændt som et sikkerhedsnet – der ligger jeg på maven – så ingen kan aflæse min totale nøgenhed og lader havets genskær, når det har opfanget solens stråler og sender disse stråler tilbage til mit afdækkede korpus og modtager lyset fra livets via havets natur.
Åh dette hastige vand der flytter sig og dog holder sig fast til samme sted på en og samme tid. Skibets bov bliver løftet medens skumsprøjt rammer min krop i små stænk og fortæller om mit forsatte livs tilstedeværelse. Jeg mærker i dette øjeblik lidt af livets dybder og uendeligheden der er min følgesvend i den indre forståelses verden.
Men det var altså en nat med støj i Strømstad.
Medens jeg forsøger at skrive disse linjer i min lille notes bog siddende på en bænk oppe ved et rødt venteskur for den lokale bus og troede jeg kunne finde ro til at skrive her. Men der er fodboldkamp i alle byens og nærhedens TV-apparater. Alle råber fra nær og fjerne i huse og bådene, med ukendte stemmer, i et fælles brøl, når der er højdepunkter, der skal gives udtryk for i denne fælles narkosetilstand via sportsudøvelse langt væk fra landets grænser. Det er forfærdeligt at opleve.
 
Fredag, den 15. juli
 
Det nu blevet gråvejr og skyerne trækker sig sammen.
Dette vejrskift giver en kraftig vind v/s så vi kan sejle på en lænser med 2 spillede forsejl. Klyver og krydsfog samt sejl. 5 knob bevæger vi os med under Svinesundbroen som blev indviet i 1946 som erstatning for færgetrafik, der var kendt tilbage til 1500-tallet. Flot og majestætisk forbinder denne bro de to lande Sverige og Norge.
Vi går for motor ind under denne bro indtil vi ankommer til Halden by.
Hastigt bevæger vi os til sprit bo laget og køber 5 flasker rødvin. Vores beholdning er ved at svinde ind til meget lidt. Rødvin er dobbelt så dyrt i Norge som i Danmark.
Eftermiddagen går med yderlige flere indkøb. Vi skal sørge for at have rigeligt med proviant hjemover mod Danmark. Halden by har også en gammel borg fra ca.1660, der får vores opmærksomhed.
 
Lørdag, den 16. juli
 
Vinden står v/s så vi må gå for motor hele vejen til Koster Øerne.
På vejen ud i det åbne hav får vi lidt skumsprøjt ind over dækket men jeg har taget min cykel regnfrakke og bukser på. Sidder I agter hele vejen og filosofere lidt over livet og livets gang i almindelighed for mit eget vedkommende.
Længtes efter at være sammen med Bjørg. Skriver mange postkort til hende.
Jeg har også ringet hjem til Marianne inden afgang fra Halden By i Norge.
Forsøger at få lidt ro.
Fik også skrevet til mine sønner Toke og Rune – Hvordan mon de har det? Hvad tænker de om det hele? Blandt andet om min tur alene til Sverige og Norge og alt det andet?
 
Søndag, den 17. juli
 
Jævn til frisk vind vest til sydvest i dag og vi sejler for sejl hele dagen dog uden storsejl da blæserne for kraftig men klyver og fog tager også godt fra af vinden så vi får den tilpassede fremdrift vi ønsker os.
Jeg er noget træt i dag og falder i søvn direkte på en rednings krans der ligger på skibsdækket. Efter frokost må jeg hvile må jeg atter hvile og sover en hel times tid. Klokken 16 lægger vi til et stort gammelt og forladt fiskeskib der ligesom er opbragt ved et også gammelt nedlagt granitværk i en lille bugt langs kysten. Alt virker totalt forladt. Nej i det fjerne ser jeg nogle børn lege ved et ældre rødt skur og nogle kvinder tager som på en strandbred langt væk fra stedet her.
Bo går ombord på det gamle fiskeskib der er meget stor. Oppe på kommandobroen falder Bo straks for notet navigations udstyr og andet ældre grej udført i messing, der befinder sig her.
Bo står længe og stirre på disse gamle klenodier af skibssager. Jeg ser den er helt gal for Bo er nu begyndt med sine fingere at rykke i grejet og giver ikke op før alt har løsnet sig. Han banker og bakser så der kommer høje lyde ud over hele skibet. Efter 2 timers ihærdige arbejde er det lykkedes for ham at fravriste noget af skibes værdi og klenodie. Men ak; glæden er kort –
Medens vi lidt senere laver mad i vores egen kahyt på det gode skib ”Josephine” – Ja; så dukker der en mand i blåt arbejdstøj op. Han stirrer ned i vores kahyt medens han spørger os om vi har set nogen fremmede der har været ombord på det store efterladte fiskeskib.
Lige så snart jeg så skyggen af denne mand skubbede jeg min krop hen foran det afhentede messing - og skibsudstyr, som forinden var blevet organiseret af Bo. Men krop dækkede straks udsynet til genstandene. Jeg så op på ham, medens jeg stirrede på ham og benægtede det der blev spurgt om og tilføjede straks af vi havde samlet muslinger ind til aftensmad. Det sidste med muslinger var i sig selv en realistisk sandhed.
Aldrig har jeg set Bo være så lille og sammenkrøbet. Han forsøgte næsten at gøre sin krop usynlig for tilstedeværelse i dette øjeblik. Måske derfor tiltrak han størst opmærksomhed fra manden i den blå kedeldragt.
Vi var alle blevet reduceret til meget, meget små mennesker.
Straks efter manden i blåt havde forladt vores båd startede Bo motoren vi skulle væk nu. Han kunne ikke komme hurtigt nok væk fra åstedet. Samtidig spurgte han mig: ”Hvordan kunne du så hurtigt få flyttet dig Palle og skjule messing udstyret.” – jeg trak bare på skulderen og vidste med mig selv, at om jeg er en ældre herre, kan jeg være rimelig hurtig i afgørende øjeblikke.
Bo sejlede med alt for høj fart i det farvand, hvor der var mange undersøiske skær, der ikke var afmærket. Jeg fortalte ham, at selv om han havde en kamp med sig selv i dette øjeblik så skulle han sætte farten ned og se efter de steder, hvor der var lette krusninger på havoverfladen. På disse steder måtte han forvente, at der var et klippeskær, der lå under havets overflade.
Vores gode aftensmad var i mellemtiden blevet helt kold. Muslingerne tørrer.
Hele tiden følte ci os forfulgte, men nåede endelig frem til en gæstehavn.
Natten var god at sove på efter dages selvforskyldte og ubehagelige oplevelser.
 
Mandag, den 18. juli
 
Vel udhvilet vågner jeg denne morgen og starter dagen med turens dyreste bad. Jeg måtte simpelthen vaske skidtet af mig og gennemgå denne personlige renselses proces fra gårsdagens oplevelser. Men alt kan ikke vaskes af med sæbe og børste det vidste jeg inders inde godt. Men det var et forsøg værd. Jeg legede et meget stort baderum oppe hos en ældre dame for 16 svenske kroner. Alt fulgte med. Rigeligt varmt vand og gode store tørre håndklæder. Plads til omsorg for egen body.  Det var godt at få vasket sit til saltede stive hår der strittede i alle retninger som frygtløse antenner der vil af med al den overspænding der befinder sig inde i mit hoved. Alt i alt var det en god og behandling og beslutning jeg havde foretaget mig ved at tage dette morgenbad. Jeg gad vide om Bo og Josephine samt Alexander var vågnet inden jeg kom tilbage til vores båd?
Men nej! Resten af besætningen var ikke så ivrige som mig denne morgen med at komme ud af deres skibskøje.
Josephine valgte resultatet at smide tøjet og hoppe direkte i havnebassinet for at frigøre sig for gårsdagens sved og elendige oplevelse. Hun havde også behov for at komme af med alt sit affald, der endnu føltes som en klæbrig masse der ikke ville give slip.
Jeg havde fine manere og vendte ryggen til da hun kom op af badet for at få sit tøj på igen.
Når jeg nu nævnte ordet manere måtte jeg fortælle hende at ”Jo” jeg havde finere manere og var ældre, men også større udgifter derved.
Spøgelsesskibet fra i går er nu lagt på afstand. Selv ens drømme har ladet mig få fred. Eller jeg kan bare ikke huske dem længere på grund af alder eller for meget varme.
Solen er atter betænksom ved os.
Jeg tilbringer en stor del af dagen på soldækket og i det store net ved bovspryd, der hænger som en frihed, langt ud over vandet. Næsten afklædt som naturen har skabt mig, forsøger jeg at frigøre mig at finde mit dybere jeg, medens bølger vi passere, taler til mit sande jeg.
Jeg kommer langsomt til at ligne en mørkere mand fra andre himmelstrøg.
Jeg ved når jeg kommer hjem over ligner jeg en meget mørk mand med denne totalt brune overkrop. Men jeg skal som sådan ikke ud at gøre indtryk på nogen som helst i øjeblikket.
 
Det bliver til grill og overnatning på en klippeø. Vi bliv hjulpet ind af Peter og Kathrine fra Århus, som vi inviterede over til vores cockpit om aftenen. Lidt af mit nybagte brød blev denne aften fortæret i dette fællesskab.
Peter læser økonomi 1. år og Kathrine læser psykologi på sidste år. Begge er de 26 år gamle.
Peter fortalte om deres sejltur fra Århus via Anholt. De havde ingen motor med og båden er 23 fod.
Peter har været med over Atlanten som gast på en langtursbåd og kan kun anbefale dette til andre der er interesseret i at sejle. Han talte meget med Josephine idet han har været på Filippinerne. Jeg rejste meget rundt i verden tidligere.
Bo kom med bemærkningen om at han vist var sammen med akademikere eller belærte personer.
Ja! Så fik vi også en snak om dette emne.
Peter havde rødvin med og vi var heldige idet vi kun have en flaske tilbage.
 
Tirsdag, den 19. juli
 
Det er en af de dage hvor alt går galt. Ja! så følger der flere eller mange ting efter.
Straks om morgenen inden afgang vil jeg lige op på en klippe og fotografere vores båd ”Josephine” oppe fra øens udsigtsplads. Jeg må gå op ad en stejl klippeside. Men – ok, jeg skal også ned igen. Nu glider jeg med det ene ben, der ikke har fået rodfæstet sig godt nok og for ikke at få videomaskinen ødelagt som jeg holder med begge mine hænder, kan jeg ikke tage fra med mine hænder og jeg falder 3 meter på ryggen ned af den skrå klippe. Jeg skraber min ryg på vejen ned og ødelagt albue.
Fandens ondt gør det.
Senere ved landgang til næste klippe æ om aftenen. Glider jeg igen d jeg skal hjælpe Bo op i klyveren nettet. Jeg falder ned i vandet og rammer en sen med foden. Samtidig må vi flytte båden 3 gange fordi den støder på grunden.
Bo og Josephine kommer op og skændes oven i det hele.
Jeg er simpelthen træt – og uden frokost – og sen aftensmad kl. 22.00
Er dagen pumpet ud af min krop.
Godnat.
 
Onsdag, den 20. juli
 
Vi har alle dage stået for sent op siger skipper Bo,
Derfor skal vi tidligt op i morgen. Der bliver vækning klokken 8.00
Morgenmad klokken 8.30
Sejl afgang for sejl klokken 9.00 fra denne nye klippeø.
Det er meget flot vejr, men vinden er drejet om i sy.
Så vi må gå det meste af næste dg for motor. (da-dum-da-dum)
Vi er inde og handle på Björk Øen. Klokken 13.00
Jeg får sendt et par postkort. Så sejler vi videre 2 timer efter.
Jeg får meget sol denne dag igen.
Sidst på dagen anduver vi en ny klippeø med god sandstrand og flot natur med den smukkeste flora i alle farver. Duftene tager nu til. Vi er nu også langsomt over midt sommeren. Det hele bliver set og mærket.
Jeg er blevet lidt vemodig.
Det der hjemme. De afklarede ting og situationer, presser på.
Jeg føler mig frygtelig ensom. Hvad vi fremtiden kræver? Hvad skal der ske og leves.
Men også fortidens oplevelser med mennesker jeg har kendt og nu er døde dukker om i min ydre bevidsthed mere og mere. Således er det altid med opgør, forandring. Meget bliver der åbnet for og river mere frem end man i det umiddelbare nu havde forventet.
 
Bo og Josephine har det godt med hinanden igen.
Jeg tror de har talt sammen om deres små uoverensstemmelser.
Josephine holder stadig af at lave mad. I morgens stod hun op før alle andre for at samle muslinger på den modsatte side af øen.
Og nu medens jeg skriver disse notater ned i min lille bog, står hun og gør muslingerne i stand.
 
Torsdag, den 21. juli
 
Månen sidder stor og rund der oppe på himlen. Åh du måne ”Fru Luna,” som netop kigger ned på mig. Kold som en jomfru med tusinder års erfaring bag sig. Hun e r vores hun skal være. Jeg er på det aftalte og forudbestemte for at hilse på hende.
Det er på Læsø og det er nat.
Om dagen har det eller har været tid til megen sol-nøgen badning under klyverens trekantede stormaskede net, der giver fri udsigt til havets storhed og formåen der kan, vække et hvert menneske til besindelse.  Samtidig med at ens hud bliver brændt i stykker hvis der ikke passes på. Kroppen har kvitteret med en jævn ens brun farve over hele kroppen også på de steder af kroppen man normalt ikke udsætter den for sol. Det er egentlig den rene sol ”Ornanisme,” om jeg må sige det således. Hov det er vist et ny ord jeg lige fandt på. Ikke for at overdrive, men det er jo kendsgerningerne.
 
Af navigations redskaber, foruden vores sunde fornuft er vores tilgang for fores kurs. Både når det gælder et skib eller et menneske livsfærden igennem livets landskab er en ophøjet erkendelse at kunne mestre.
Ja! Vi har en Navigator som Bo ikke har sat sig ind i hvorledes den fungere. Derfor må Bo hele tiden udtage det øjeblikkelige fixpunkt hvis han vil vide hvor skibet formodes at befinde sig på havet. Vi har ingen log ombord så her bruges den elektroniske Navigator igen med det efterslæb der nu må være på 1 til 5 minutters opdaterings tid. Så den øjeblikkelige fart har vi ikke heller ej heler ikke distancen der er ud sejlet. Skipper sætter næsten ingen kursstreger på søkortet og slet ikke i de svenske søkort over skærgården. Så ofte bliver spørgsmålet stillet: ”Hvor er vi nu”.
Der for findes ingen ekkolod, så den aktuelle dybde vides ikke.
Der er nok for lidt ankerline (20 meter) til en så tung båd på 8 til 9 ton.
Jeg ville have fortrukket 50 til 60 meters længde til en ankerline.
”Plotteren” (*) har jeg heldigvis medtaget, samt pejlekompas.    * kurslineal
Bådens radio virker ikke, så vi kan ikke hører vejrmelding.
 
Jeg kom helt væk fra Månen. For månen kender som sagt sin rette[PK1] .
Men hvor er min rette plads?
Men hvor er min fremtid? I forhold til andre mennesker og i forhold til mine nærmeste.
I denne nats lange vandreture ind mellem klitterne og plantagens od de krydrede hegn der afgiver de nærværende dufte. Her på dette sted, kan jeg mærke ændringernes afstand. En andel vinkel til det vant drømme i det levede liv. Et undgåeligt punktum på en livslinje.
Jeg fjerner mig og på en gang nærmer jeg mig målet.
Men samtidig vokser mine sanser sig på vej ind i et nyt landskab. Selv når jeg lukker mine øjne, ser jeg glimtvis billeder, som jeg ikke troede var muligt. En slags tredje billede ikke drømmebilleder.
Hverken drøm eller vågen, men noget midt imellem her hvor fortid blader sig med fremtid og det bliver et andet n u e t (nutid) som jeg ikke kan forklare sådan lige her og nu. Men hvis det forsætter er der ved at vågne en ny sans ”Den 7.” jeg har følesansen, lugtesansen, smagssansen, synssansen, tanken, hørelsen, -
 
Fredag, den 22. juli
 
Afgang fra Læsø klokken 11.00 mod en lille by ved navn Hals ved Limfjordens indsejling. Ankomst klokken 18.00 Vind svag s/v sejlads for motor hele dagen 5,8 til 6,8 knob i timen.
Jeg tager solbad på fordækket når jeg ikke står ved roret.
Vi taler ikke om noget særligt om bord på skibet. Alexander tager megen tid og opmærksomhed. Bo læser Extrabladet (en dansk avis) avisen eventuelt i en gammel avis hvis andet læsestof ikke er tilgængeligt. Når vi er i en havn, køber Bo altid ny avis. Det er vist side 9 pigen (nøgenfoto) der trækker har jeg lagt mærke til. Han sidder længe og dvæler ved denne side. Josephine synes ikke om det. Bo tager også ofte sin kikkert frem, når vi under sejlads kan se nøgne eller halvnøgne piger.
Ved ankomst fik vi en fin middag om bord. Altid en et med fisk, skaldyr med spændende krydderier i tillæg.
Jeg besøger byen i Hals. Der er en ung organist der øver sig på orglet i Hals Kirke og jeg får en sludder (samtale) med ham om byen i almindelighed.
 
Lørdag, den 23. juli
 
Man bliver træt og ugidelig dovn af konstant motorlarm og vi måtte i dag også have motoren i gang hele dagen, da der kun var svag vind og brændende sol på dækket. Så jeg sover. Alexander sover ved siden af Føj og uha - jeg fik hurtig travlt med at flytte mig.
Vandpumpen går i stykker på motoren, men bliver lavet i morgen.
Vi er nu i Bønnerup Havn.
 
Søndag, den 24. juli
 
Der var intet som helst at se i Bønnerup Havn. Det stank af fisk.
Men Bo fik lavt vandpumpen til dieselmotoren, som sad helt løs.
En cykelsmed oppe fra byen klarede sagen for 50 kroner.
I dag skulle Alexander (3 år) afleveres til sin far Viggo (77 år) i Ebeltoft.
Ok! jeg skrev rigtigt Viggo var 77 år.
Afgang klokken 11.00 efter reparationen af vandpumpen var vi kommet i tidsnød. Derfor igen for dieselmotor klokken 11.00 til 18.15 ankomst til Ebeltoft.
Viggo gav middag til os på havnens ”Kabyssen”. Dårligt mad høj pris. Jeg fik dog en dejlig rødspætte. Jeg havde heldigvis valgt en anden ret end Bo.
 
Hvor er det underligt at se en så gammel far. Viggo har været sømand og nu blevet far for 3 år siden han er gået i land. Giftet sig med Josephine da hun var 24 år gammel og kom fra Filippinerne. Men det gik ikke og Viggo har igen en kæreste på Filippinerne og opholder sig der hver eneste vinter.
Om aftenen ringede jeg hjem og de landlige problemer samt hverdagen var straks parat med at give sine meldinger tilkende. Anderledes kan det ikke være. En kontrast til havet – et reelt flydende element – hvor jeg i dag stod for mig selv og styrede båden, medens radioens høretelefoner i stereo der befandt sig tæt på mine øre, sendte musik fra Granada (Spain) og Andalusien. Det var så overvældende. Synet af bølgernes uendelighed. Musikkens intense nærværelse. Sammensmeltet med nuet ned indhold af fortid og fremtid.
Da græder jeg – klumperne hoppede sig op i min hals og frigjorde den indre gråd.
Bo og Josephine så det ikke. Nej! De så det ikke.
De sad og læste i Ekstrabladets nyhedsstrøm. Vi (besætningen) var i to forskellige verdener i dette øjeblik.
Jeg vidste med mig selv, at jeg må derned til Smertens Land hvor støjen, råb og intense rytmer trykker min sjæl på plads. Så jeg forstår stilhedens tavse sprog.
 
. Om aftenen oplevede jeg et russisk orkester der spillede rockmusik fra 1950-60erne. De spillede faktisk godt. Klokken blev lidt sent denne aften. Jeg så lige på uret da jeg havde lagt mig til køjs viseren på uret viste 01.33 inden min krop kom til ro.
 
Mandag, den 25. juli
 
Dagen i dag var et besøg på Fregatten Jylland samt jeg fik set glasmuseet i Ebeltoft. Dette syn af det meget glas gjorde et stort indtryk på mig. Det var kunst med stemnings udtryk. Jeg købte straks en CD med Glasmusik og et par plakater.
Denne mandag var en endnu mere dag med endnu mere sol og total varme der kastede sig ned over det danske landskab. Temperaturen have nu sneget sig op over 30 C. grader. Alle mennesker stønner og holder sig i skyggen. Det gjorde jeg også. Købte små gaver til dem jeg kender. Små krystaller der er gennemsigtige som en glas i blåt og gyldne farver ligeledes der i mine øjne var meget smukke.
 
Tirsdag, den 26. juli
 
Denne dag bød på en kedelig sejltur til Tunø. Det hele forgik for motor. Jeg sov på dækket og endnu en gang var solen tæt på mig med den brune pensel over del hel.
Jeg har stadig problemer med mit venstre knæ og skal passe på det.
Navnlig om morgenen kan jeg mærke om det har været overbelaste dagen i forvejen.
Gik en lang aftentur på øen. Der var mere stilhed inde i landskabet end ved havnen. Turø havn var totalt overfyldt med samlet 400 både vil jeg anskue var tilfældet. Og så i dette lille hul af en havn.
 
Onsdag, den 27. juli
 
Har været alene på båden i formiddag.
Bo og Josephine var ude og cykle på Tunø sammen med Alexander.
Jeg har ringet til Bjørg og Marianne.
De 28 dage er snart gået. Uvirkeligt på en måde. Men hvor kan man opleve så meget på et relativ få dage og kort tidsrum. Vis man har vilje og mod til at flytte sig og det må jeg sige, jeg har gjort, så kan meget lade sig gøre. Men ligeledes om, hvor kan det være svært, at sætte tingene og beslutninger på plads og sammen i en forståelig helhed. Det er næsten umuligt.
Men afgørelser skal træffes.
Jeg har taget båden cykel g kørt ud til et totalt øde strandområde
 
      Kørte ud til et øde strandområde -
      der er totalt isoleret for andre mennesker andet de enkelte beboere her.              
 
 
 
 
 
Går ned forbi den sidste gård med de tilstødende gule kornmarker, der netop afgiver deres sommerlige kornduft, medens en enlig lærke endnu er trofast og der, højt oppe i det blå lufthav, synger for sin kone.
Jeg tager alt mit tøj af.
Det hele – ikke en trevl tøj skal længere klæbe sig fast til min krop.
Jeg sidder der lidt efter, helt nøgen på en sten, med fødderne placeret i det våde element og skriver disse linjer i min dagbog.
Ser på alle disse små rullesten, der ligger lige foran mig som små forhøjede forhindringer, der vil trykke mine fødder let, når jeg betræder dem, for at nå ud til den første og den anden revle, som lyser så klart, imødekommende med sin blå overflade, der kommer fra himlens genskinnelighed og de jævne sandriller fra bunden, som jeg kender så godt fra egen tidlige barndoms år.
Lægger bogen fra mig på stenen.
Går langsomt ud. Lige netop så langt ud at jeg ikke længere nå kan bunden. Dykker med hele min krops vægt, så langt ned i dybet som det overhoved er muligt for mig i denne situation.
Men jeg ved at opdriften atter vil fører mig op til overfladen. Og den velsignede luft, som er så livgivende og nærværende for at overleve vil åbne alle mine sanser efter dette bad.
 
Torsdag, den 28. juli
 
Det var en god dag ved stranden i går hvor jeg var alene.
Der var rumlighed og stilhed og en hel ren strand.
Vi vil i dag sejle til Marup Havn der ligger på Samsø.
Vi kommer efter et stykke tids sejlads frem til Marup Havn. Med vores kikkert kan vi se der hænger en kæde hen over indsejlingen der viser at havnen er lukket. Så vi lægger en ny kurs der bliver sat til et længere stræk Odden Havn, men igen for motor. Jeg døser på hele turen og styre ind imellem som afløser for skipper Bo.
En lang sejltur og en sommer. Varme aftener. Markerne der endnu er gule og klar til at blive høstet. Ingen igen at opleve mine stemninger med, men så får dagbogen her så hele opmærksomheden i skrift. Tordenvejr og lidt regn om natten. Det er varm og trykkende luft som på en tropeagtig sommer kan være. Ligger næsten nøgen og afklædt på køjen og bliver våd af skibets utætheder.
 
Fredag, den 29. juli
 
Vi er næsten løbet tør for diesel uden for havnen. Der er cirka 20 liter tilbage.
Efter vi har fået fyldt op med diesel, sejler vi for fulde sejl ud af Odden Havn.
Agten for tværs, står vinden ind mod bådens side. Senere går vi på en læns mod Hundested Havn.
Let vind, med tiltagende styrke undervejs op til frisk vind. Dejlig tur men også vemodig for nu skal turen slutte. Jeg ser på indsejlingen til fjorden.
Her har jeg tit sejlet alene med Kraka. Jeg skal nok aldrig mere sejle her.
 
pHK  11. december 2020
 
 
 
 
 
     
 
 
 [PK1]
 
 

Comments

Popular posts from this blog

Den aramæiske himmelbøn så smukt

Et nyt navn et glemt Børnehjem i Nivå

tanker om Demente og livs tanker