Per Schelde 1945 - 2020. Erindringer om familien Guldager i Vordingborg


En historie og erindring om Familien Guldager boende i Vordingborg.

I Året 1947 var jeg feriedreng i Vordingborg hos Kriminalbetjent Carl Guldager, som boede i et lille hus, yderst af Vordingborg By på Nyrådvej.

På skift, var mine brødre og jeg feriebørn hos familien Guldager.
Carl Guldager var*, Per Schelde (Per Guldager Nielsen) morfar. Jeg erindre tydeligt denne lille dreng som jeg denne sommer delte loftsværelse med. Det var også den sommer hans morfar fik sin første hjerneblødning og lå i sit soveværelse ved siden af vores og var meget syg. Det var denne sommer jeg lærte, at svømme på Ore Strand og jeg erkendte, lidt mere om verdens fortrædeligheder og afmagt.

Per Scheldes mor Aase Guldager havde også 2 brødre. Mogens Guldager (udd. Maler) og Ib Guldager (udd. Murer) Aase Guldager var sygeplejerske. I sine unge dage, var Aase ung pige i huset hos min mor (Frida Abigael Scharff Schou Høgild). Det var den gang før 1942, at vi boede i Ahlgade-Vordingborg. Min mor Frida Schou Høgild, kendte familien Guldager via sin far, der også var ansat ved politiet i Vordingborg i 1920-30erne. Der havde G. Guldager engang udtalt, at han altid ville hjælpe min mor og hendes familie, hvis de skulle komme i nød. Carl Guldager havde kendskab til min mors barndom og hendes mors  alt for tidlige død. Tråde og familier historier hænger af og til sammen.

Sidenhen flyttede Aase Guldager til Tølløse og blev gift med en læge Schelde der havde en lægepraksis i denne by.

Ib Guldager boede hjemme hos sine forældre i samme hus og havde det ikke godt med sig selv. Det kunne jeg mærke som feriedreng dette ferie år, hvor jeg denne sommer var hos familien i Vordingborg. Ib Guldager var alkoholiker og for at sønnen ikke skulle drikke alle sine penge op nede i byen, valgte Carl Guldager at drikke sønnen Ib G. fuld, hjemme deres i egen stuen. Jeg husker tydelige denne aften og på hvilken stol jeg sad og betragtede dette familiedrama og denne  løsning på dette problem. Den ene genstand efter den anden blev lokket ned. Ib Guldager tog sit eget liv efter hans forældre døde.

Mogens Guldager (den ældste søskende i børneflokken) flyttede til København. Jeg mødte Mogens Guldager ude ved Ore Strand denne sommer, hvor han gik og malede deres lille sommerhus, familien ejede der.

For at vende tilbage til Per Schelde, så er det underligt, at han netop år været i Århus i samme periode og sted, som da jeg var i byen og lige i nærheden. Vi havde nok ikke kunne genkende hverandre på grund af tidens tand og fylde. Men Vestergade 48 og Vestergade 58 ligger virkeligt tæt på. Teateret Svalegang var dog på dette tidspunkt flyttet til andre lokaler i byen. Jeg boede i Risskov 1971-75.

Min egen mor holdt kontakten til Pers mor Aase Guldager i Tølløse i mange år.

Ofte når jeg er i Vordingborg, skal jeg lige forbi Huset ved Nyrådsvej og give Familien mine tanker.

PHK

NB. Jeg har her fundet et link til de gamle billeder der findes i ARKIV.DK og her findes Guldagers hus, som jeg husker det som barn.
Guldagers hus på Nyrådsvej /Vordingborg   HUSET



Per Schelde
Født: 23-september-1945 i København, død  22. juni-2020
(kunsten kalder i 1975) Ordets Aften

Ordets aften

Marxistisk uge: ”Nordahl Grieg aften”. Medvirkende: Jesper Christensen, Hans Henrik Clemmensen, Ulla Koppel, Eva Krogh, Avi Sagild, Per Schelde, Per Sessingø, Nikolaj Steen, Paprika Steen, Jørgen Teytaud, Søren Thomsen og Berthe Quistgaard.




Biografi
Per Schelde (oprindelig Per Guldager Nielsen), skuespiller, pædagog og forfatter, er søn af tjener Carl Vilhelm Bjørn Jensen (f. 19-02-1914) og sygeplejerske Aase Guldager Nielsen (f. 10-11-1918). Han blev uddannet på Aarhus Teaters elevskole og var tilknyttet Svalegangen i Aarhus 1970-1973 og ”Fiolteatret” i København 1974-1977. Han medvirkede bl.a. i "Mutter Courage" på Det Danske Teater i 1973, i "Fando og Lis" på Café Teatret 1976 og i "Mågen" på Det Danske Teater / Bristol Teatret 1976. På TV spillede han præsten i rockmusicalen "Salvation" 1971 og Jeppe i "Gabriel" 1973. Per Schelde rejste i 1978 til USA, hvor han fik en bachelor fra City University of New York 1981, blev doktor i filosofi 1985 og arbejdede som adjunkt ved York College i årene 1985-1990. I 1996 var han skuespiller ved St. George Theatre, Grand Canyon Shakespeare Festival, Phoenix.
I en periode arbejdede han som personlig træner og massageterapeut og senere besluttede han at kombinere sin store interesse for kunsthistorie med et ønske om at tilbringe mere tid i Europa. Per Schelde blev certificeret som guide og tolk på både engelsk, tysk, fransk og dansk ved universitetet i Paris.
Per døde af en hjerneblødning i sit hjem i Arizona efter et fald på en cykel. 2020

Når jeg ser på billedet af G. Guldager fra Aase Guldager Vordingborg i 1948-1949, kan jeg huske fra min barndom, at jeg altid kom til at tænke på skuespilleren Gunner Lauring* de havde visse lighedstræk i det ydre. At så G. Guldagers barnebarn Per Schelde blev skuespiller, kunne jeg jo ikke vide på denne tid
Sidenhen kom jeg på et kort besøg i 1949 til Vordingborg, da min skole i Virum, hvor hele skolen havde udflugt til Kirkeskoven i Vordingborg. Min skole havde lejet et helt damptog der kørte alle børnene til min fødeby Vordingborg. Straks måtte jeg gå fra Kirkeskoven og til familien Guldager for at få et gensyn. Utrolige kræfter der trækker i mig som barn at fastholde de gode minder.
Jeg kom også en gang forbi, da jeg som meget ung, sammen med mine forældre, hvor vi boede i det store, nu nedbrændte ”Keis hotel” i Vordingborg 




Comments

Popular posts from this blog

Den aramæiske himmelbøn så smukt

Et nyt navn et glemt Børnehjem i Nivå

tanker om Demente og livs tanker