fortalt i Blomstersprog 2018 PHK
En fortælling i blomstersprog
Som en blomst, ved
navnet Marguerite, gengivet i dybe fortællende kurver, af forventning og
genkendelse. En eftersmag af det forventede og genkendelige. I hver en streg og
kurve, frembragt som en pensel, med oliemaling som hjælpemiddel, for at
fremkalde et aftryk af den virkelige forfængelige verdens skønhed i fordærv og
tilbedelse. Ser du rigtigt, som det jeg også ser, er du i et godt kunstnerisk
selskab. Men høre du ikke det de andre giver udtryk for de ser. Er du fortabt i
”Forfængelighedens Landskab.”
Tit står jeg på en
kunstudstilling. Betragter de fuldkommende, og tilstedeværende kunstmalerier i
bedste kvalitet. Men samtidigt, presser
bagsiden sig også på, fra billedets inderste kant og råhed, fordærv, forgængelighed.
Fortielsens streg,
der aldrig bliver født. Aldrig bliver forstået.
Jeg så forleden
dag filmen om, det franske drama ’Marguerite’ foregår i 1920ernes Paris, hvor
den velhavende Marguerite ”Dumont” er en aspirerende operasangerinde. Hun har i
årevis har optrådt for en lukket musikklub, i sit eget hjem, og nu søger hun at
optræde for et større publikum.
Men den atypiske
forståelse for, hvad der er smukt, nærværende i livet, kan stemmen ende ud af
det gode selskab, hvis der ikke rettes ind.
Det kan også siges
på denne måde, da den danske Prins Gemal, døde forleden dag. Blev han først
dømt ude og senere til accept af folket med ordene: ”Jo – Du var konge”. Men
aldrig ville de give ham titlen i levende live.
Alle malerier har
deres bagside. Hvad enten det er hørlærred eller anden stoflighed, der males
på. Men det er ikke denne side, publikum vil betragte. Ordne har ingen ende, når
der skal tilrettelægges i en anmeldelse og ramme plet for det afventende
publikum.
Marguerite
blomster i frihedens glans.
Bag
billedes lærred,
så jeg
Livets
elendighedens dans
(PHK
16.2.2018)
Comments