Juletid og gaver. 2014 "Myldrende tanker"

Tanker om Juletid og de mange gaver



Juletid og gaver.
Hygge og levende lys.
Men det blæser derude i naturen,
Men også i menneskenes opførsel.
Vind i alle retninger på godt og ondt.
Det er ikke nok med en bøn,
Der skal også afgøres med tilvalg og fravalg.
Du bestemmer ikke før du vælger.
Måske kan du ikke vælge
Fordi mulighederne ikke er gunstige.
Har du måske også opgivet at vælge,
På grund af manglende overskud?
Vælg den rigtige mad eller
Fravælge den forkerte mad.
Det gælder din sundhed.
Vælg for dig den rigtige beklædning
Og fravælge den forkerte beklædning.
Vælg en gang om dagen,
Plads til at finde ind til dine dybeste tanker
Dine tanker og relationer, refleksioner
Hvad skal dit liv bruges til?
Den afmålte tid og den givende tilværelse.
For dig - dit liv
Måske skal du i kirke i anledning af julen.
Men det er hverdagen der tæller og optælle dig
Til den du er.
Kender du i det hele taget dig selv?
Se dig ind i spejlet næste gang du står og børster tænder.
Læg tandbørsten og se rigtig efter.
Hvem er den person der inde i det reflekterende materiale?
Spejlglasset kan gå i stykker på en brøkdel af et sekund.
Men du er der stadig i rummet.
Dit rum
Vores rum
Fælles rum
Fælles valg
Fælles december
Fælles verden
Fælles univers.


På denne fredag formiddag 12. december 2014 fik jeg så mange tanker, der absolut måtte skrives på min computer, der stod der og ventede på mine fingere om at færdiggøre de mange ord, der var brudt igennem mine mange tanker om det hele. 

Derfor blev disse ord hastig og direkte nedskrevet uden overvejelser om for og imod.

Det er utroligt, at når der endelig gives slip og frihed for efter rationaliserende minutter, så komme alt som foræring helt og spontant. Hver gang undre det mig, hvad jeg selv indeholder, hvis jeg giver frihed og vælger en udvalgt stund her HER OG NU


Må gengives med kildeangivelse
© Palle Høgild Koivalo 12. December. 2014

Comments

Popular posts from this blog

Den aramæiske himmelbøn så smukt

Et nyt navn et glemt Børnehjem i Nivå

tanker om Demente og livs tanker