Ved den sidste bro
Ved den sidste bro.
29. august 2013
Sommeren er ved at gå på retur. Ikke fordi der er nogen tilbagevej at skue. Minderne og oplevelserne er altid hentet fra fortiden, men sommeren, den alle taler om og altid forlades med et suk over, at den ikke blev levet optimal. Denne sommer på netop dette år er ved at skifte sin farverige dragt ud til efterårets høje himmel, med fugletræk og skyer på himlen der tegner et mere kontrastfyldt billede af naturens højsang.
Jeg er på en vandretur med min kære elskede hustru, hvor vi er på besøg i hendes barndoms landskab. Landskabet har forvandlet sig til huse, mange huse der ligger på stribe langs en asfalteret vej der i tidernes morgen var en simpel grusvej. Jeg ser på hendes øjne, at hun søger en genskabelse af sit indre billede fra barndom, en slags samstemme med den virkelighed, hun netop nu er i sammen med mig på denne lille vandretur i hendes landskab.
Jeg er tavs og gå med mine ældre skridt ved siden af hende.
Prøver at koncentrere mig om min egen gang og vil ikke forstyrre hendes
flygtige tanker der befinder sig på denne tankeflugt fra virkeligheden. Alle
vil vi gerne bære ved vort hjerte noget af den indre barndom. Barndommen der
gav os uskylden og drømmenes muligheder.
Men altid når voksne mennesker nærmer sig barnet forsvinder de flygtige
drømme. Måske derfor ser jeg altid børn,
der samler sten op fra vejen og undre sig over stenens form.
Disse sten der giver fastholdelse af et
fundament fra jordens indre styrke og uendelighed. Barnet ved det ikke. Kan
ikke formulere dette, men oplever styrken igennem sine fingere, der holder fast
om den lille sten. En sten der er gemt i den hule hånd og ingen kan se. Stenen
giver styrke og forbindelse til det begyndende liv. Min hustru er på denne
vandring uden nogen sten i hendes hånd, den er tabt for længst. Nu er der kun grus og små sten på vejen, der fortæller med den knitrende lyd om fortidens melodi og
drømme.
Jeg vil ikke forstyrre og går ned
på en legeplads vi passere. Her genfinder jeg min egen barndom der giver
vitaminer i den endeløse tid. De gamle ben der er mine, kravler op på en
glidebane af stål og inden jeg ser mig om, har jeg sat mig på hug for at glide
ned at den skrående bakke. Mit hjerte bobler af sporadisk glæde og forundring
over, at min krop endnu kan bevæge sig på denne måde. Det indre barn var, som et
trylleslag fundet frem på øjeblikkets sekunder og en henrykkelse var født på ny.
Alt for sjældent lader jeg disse kræfter komme i frit fald og frem i min
krop. Den monotone dagligdag har for længst
styret mig til passive træk i livet.
Vi er nu nået frem til den grå gamle
træbro. Jeg erindre tydeligt med øjebliks varsel en film jeg for over 14 år siden
så ”Broerne ved Madison” en film, min hustru synes totalt latterlig. Men jeg
ser denne filmhistorie med en ældre mands øjne. Nu står jeg netop ved en gammel
bro der fortæller om alle de mennesker, vogne og cykler, hunde og katte og alt
det ikke nævnelige, der gennem tiderne har gået over denne bro. Jeg bukker mig ned for at se nærmere på
broens belægning der er udført i hårdt træ og nu står med denne patina af styrke
og gemmer på sin egen historie. Jeg har problemer med det ene ben og bruger dette som undskyldning for et hvil med, at jeg
vil fotografere denne smukke gamle finske bro i et ubekendt opland.
Fotoapparatet bliver taget frem og lidt efter fastholder jeg motivet til en
senere lejlighed hvor jeg kan gennemgå det sete på en stille stund. Jeg får
hende til at stå model for, at skabe kontrast i motivet og det kan forstærke
tidsrummet mellem fortid og det nu hvor et levende menneske står ved broens
kant. Nej! Hun kender ikke min fortælling og det jeg fornemmer.
Vi er i hver
vores verden for et øjebliks sekund og sådan må det være. Forende af broen ser
jeg en utydelig ældre mand komme gående ganske langsomt. Han slæber lidt på det
ene ben men går i sine egne fjerne tanker. Han bemærker os ikke eller måske har
vi ikke hans interesse. Min hustru står
stadig med ryggen til og ser ud over vandet. Hun står i denne position for
fotografens skyld og det er netop mig der er fotografen. Et øjeblik efter
lægger jeg fotoapparatet ned i tasken og den gamle mand er forsvundet ind i sin
egen tid. Jeg ser han ikke længere og vil ikke fortælle hustruen min om ham.
Jeg må endnu en gang bøje mig ned til de ru og ubehandlede planker, der i
årevis har båret vejen frem for de levende væsner, mennesker, dyr og vogne der
har haft glæde af broens tilstedeværelse. Vi er nu nået langt væk fra denne bro
og den ligger tilbage i mit erindringens landskab.
Jeg har senere mange dage
efter mødt denne gamle mand fra broen.
Det var i den gamle æblehave og hvor det forladte hus som står klar til
en nedrivning for at give plads til fremtidens mennesker. Det var her jeg igen
mødte ham. Vi kunne ikke tale sammen da vi begge var funderet i forskellige
sprogstammer, hans sprog var finsk og mit var dansk og alligevel var der i
ellipse formet bue der forbandt os nonverbalt til hinanden i et øjebliks
uopmærksomhed. Denne tone løse rummelighed der var så skæbnebestemt at den
historie vi nu en gang skulle live i hvert vort liv. Ubegribelig i skæbne og
liv. Når jeg siger skæbne, er det intet med tilfældigheder at gøre, men mere
det denne fællesnævner af liv der er parallel i vort liv og mennesker
sammenfletter deres historie til en større enhed uden forklaring og ord. Skæbne
er som at gøde jorden men du skal selv vokse som planten og få det bedste ud af
livet. Måske vi drives mod det samme mål og efterlader et fodspor på en gammel
finsk bro med mange års mellemrum. Men vores tanke er ikke skrevet ned kun
tanken kan læse dig. Jeg ved der vil gå mange år inden det gamle hus vil blive
nedrevet. Den gamle mand har endnu en
tid til at vandre omkring broen og det gamle hus inden han bliver hjemløs og må
vandre ind i evighedens landskab.
PHK
Comments