Århus Havn under 2. Verdenskrig

Århus under besættelsen 1940-45




Der stod: Den 4. juli 1944 eksploderede en tysk lægter, lastet med ammunition i Århus Havn.

Eksplosionen spredte død og ødelæggelse på havnen og forvoldte store skader i Århus By.

Her i Nivå: Har jeg trænet på morgenholdet i det lokale motions center sammen med en mand der hedder Bent Sperling. Han er meget ældre en mig, men begge har vi erindringer om 1940-45.

Vi kom i morgensamtalens forløb ved vort fælles kaffebord efter træningen ind på  emnet omkring byen Århus. 

Jeg fortalte ham,  der havde jeg levet en del år. Han bekræftede også, at denne by var en gammel kending for ham.

Da han sagde dette, blev han underlig stille og tavs, fik våde øjne. Jeg kunne mærke, at han bar på en smerte så stor ubeskrivelig og ordløst.

Nogle trænings morgener senere, fortalte han mig om Mejlgade i Århus, samt  kloak systemet i denne by  under krigen. Han fortalte mig ligeledes om Fortevej - Risskov, der ligger i den nordlige ende af Århus, - en vej vi begge med glæde mindes - men stadig bar han på denne forurolige smerte jeg så i hans øjne.

Endnu nogle morgener senere kom vi dybere ind i samtalen om Århus havn under 2. verdens krig. Den forfærdelige ulykke der kostede min tidligere svigermor der boede i Søndergade på Århus centrum, ja! Denne ulykke på Århushavn da et skib sprang i luften, gav det så stort en trykbølge, at vinduet i hendes lejlighed blev blæst ind og glasset ramte hende i ansigtet. Det kostede delvis synet på det ene øje. Men resten af Århus var dybt ramt af denne hændelse.

Han gav sig til kende i anledning af årsdagen 2005 om, at det var ham, der med sin cykel var kommet ind fra Riiskov langs den" Permanente" (lokal svømme bro område nord for Århus). og ind til Århus havn. at 

Han var svømmet over havnebassinet og monteret med nogle kraftige magneter sprængladningerne på skibssiden (Tysk krigsskib). Da dette var gjort og tids uret var indstillet, vendte han om og dykkede ned, for at svømme under havnebassinets vand tilbage til sit udgangspunkt. 

Han blev under vandet fanget af noget løst fiskegarn, der flød rundt i vandet, fik sig dog frigjort fra dette og kom tilbage til den modsatte side af havnebassinet. Da han på vej hjem kom forbi den "Permanente" kom sprængningen og derefter det voldsomme lufttryk.

Han har aldrig fået arbejdet disse voldsomme og ulykkelige dage. Som han siger; Vi bar på den oplevede smerte i vort eget sind. Fik aldrig talt disse oplevelser ud med nogen. Det giver en indre smerte for livet.

Derfor er der en del frihedskæmpere, der aldrig stiller op ved Ryvangen eller andre minde højtider. Idet smerten, smerten der aldrig blev behandlet, er for stor at bære ved disse mindestunder.

Jeg ville ikke udspørge Bent Sperling for meget i disse morgenstunder. Jeg så at han blev umådelige ked og smertelig af samtalen, selv efter så mange år sidder det indre arvæv i et menneskes sind og fortælle, i indre billeder om smertelige historier.





Comments

Rs said…
De var 2 om det. Spørg om han kender Erik Eriksen.
Koivalo said…
Kære Erik Eriksen.
BENT Spejling døde for en del år siden.
Rs said…
Det er Erik desværre også.

Popular posts from this blog

Den aramæiske himmelbøn så smukt

Et nyt navn et glemt Børnehjem i Nivå

tanker om Demente og livs tanker